fredag 27 oktober 2017

Blommig fredag - Förändring

Årets stora förändring är nog elstängslet. Det skymtar i bakgrunden på en del bilder. Ser inte så illa ut, ganska osynligt förutom stolparna. Rödhaken gillar att sitta på toppen av stolparna.
  Men ändå så annorlunda - känslan att vara omgiven av en gräns, vara instängslad - jämfört med tidigare då tomten mera gradvis övergick i natur och skog. Personligen fördrog jag det gränslösa, med besök då och då av rådjur,
fasaner,
räv och hare.
Allt var bra. Tills vildsvinen kom. Såg spårstämplar av dom redan första vintern, kändes harmlöst. Insåg inte vad som väntade.
Så plötsligt i höstas hade de gått bärsärk och plöjt upp större delen av tomten. Gräsmattorna såg ut som puckelpist.
Övervägde att låta allt vara och naturen ha sin gång, tomten få återgå till vildmark/äng, hade varit enklast så. Men kom ihåg hur mycket mygg det var innan vi fällde träden och klippte gräsmattan kort.
Det finns andra fördelar också med stängsel. Inga besökare som toppklipper allt. Har inte heller sett några fästingar i år.
I helgen hörde vi vildsvinen, sent på kvällen. Tände utebelysningen, en stund senare såg vi ett vildsvin gå förbi på vägen alldeles utanför grinden. Skönt ändå att vara omgiven av ett elstängslet!

 Fler Blommig Fredag finns här.

4 kommentarer:

Veronica sa...

Jag fattar! Vi har inte haft besök av vildsvin här...Än!
Har faktiskt inte sett ett i verkligeheten men blev medveten när någon i min kommun, mitt inne i ett radhusområde filmade en springande galt och lade upp på facebook! Oj vad stort det var! Och vad gör de här mitt inne i samhällena?
Otroligt oroande...

Skönt med stängsel :D


//Veronica

Maribel sa...

Hej Monica!
Visst är det trevligt med besök av djur, men när det blir en plåga är det inte lika trevligt. Då allt man odlar blir uppätet, och trädgården blir full av gropar. Då är det bra om det finns något som styr djuren att ta en annan väg. Bra att det hjälpte med ett staket.
Ha en trevlig helg /Marika

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Det förstår jag och det låter som ett klokt beslut trots allt. Att ha blivit av med mygg och fästingar är ju också bra.

Ha en fin helg! Carina

Tradgardsvagen sa...

Jag har full förståelse för ert elstängsel. Jag har hröt den ena historien efter den andra om vildsvinen, nej de vill man verkligen inte ha i trädgården. Trevlig hösthelg! /Charlotte